6 September 2014

Tja bloggen. Höll på att skriva att det var Augusti i rubriken, men det är det ju inte. Märks ju hur stor koll jag har på dagarna. Det kan nog dels bero på att jag varit typ DÖDSFÖRKYLD i en vecka snart. Börjar bli bättre nu, så det är ju bra! Men att vara jättesjuk och må dåligt var ju kanske inte jättekul med tanke på att skolan började igen alldeles nyss.
 
Ja, skolan då? Nu kanske folk undrar "ALLTSÅ ÄR DU INTE KLAR MED SKOLAN SNART?!". Och det är väl en bra fråga egentligen. Så jag tänkte att jag skulle passa på att klarna ut lite saker angående skolan nu när vi ändå är inne på ämnet.
 
Så, Jonna, vad är det du studerar egentligen?
 
Just nu läser jag ett magisterprogram inom konstvetenskap, tog ju kandidatexamen nu i våras och tänkte bygga på det lite mer. Egentligen var jag inte ens säker på att jag skulle plugga mer nu i vår, eftersom jag var reserv både på första och andra uttagningen till utbildningen. En vecka innan skolstart så fick jag dock ett mail om att jag hade tagit mig in ändå och jag tackade genast ja.
 
Så vad BLIR man när man har magisterexamen i konstvetenskap då?
 
Ja, ämnet jag läser nu är ju inte riktigt som exempelvis sjuksköterske- eller läkarprogram där man automatiskt blir sjuksköterska eller läkare då man läst klart (tror jag i alla fall?), så på så sätt så BLIR jag inte direkt någonting av det, i alla fall inte på samms sätt som i de mer praktiska utbildningsformerna. Istället kan jag kalla mig själv för konstvetare och, eftersom jag även studerat 60 poäng etnologi, folkvetare. Med magisterexamen i bagaget så kan jag arbeta som exempelvis museitjänsteman, intendent vid ett konstmuseum, forskningsassistent, konstkritiker eller antikvarie.
 
Man kan ju tycka att det är lite kass framtidsutsikt på sådana arbeten jämfört med exempelvis förskollärare, men jag har ju provat det där med att studera någonting jag inte är intresserad av och det gör jag ogärna om. Så om det slutar med att jag till slut får arbeta med någonting som inte alls har med det jag studerar att göra så får det väl vara så, det viktiga för mig är att jag försökt i alla fall. Jag bryr mig inte så nämnvärt om att folk skrattar till sådär nedlåtande då jag förklarar vad jag studerar, eller om jag får kommentarer från folk som läst min blogg som undrar varför jag slösar bort tid och studiemedel på att studera något så korkat (som om folk jag inte ens känner har någonting att göra med min ekonomi eller framtid?). För tydligen har jag på något sätt och vis blivit vuxen, vilket innebär att jag själv står för mina egna val. Gillar folk inte det så är det väl synd om dem antar jag.
 
Jag säger bara en sak: En av frågorna i Vem Vet Mest nu i höst hade att göra med min kandidatuppsats vilket resulterade i att jag svarade rätt på frågan. Så där fick ni, alla som misstrott mig, jag hade visst användning av kunskapen jag fått från min utbildning.
 
Så är det, kära läsare. Tänkte avsluta med lite bilder på vardagsrummet , köpte lite nya saker dit nu i veckan:
 
 
Lite mysbelysning.
 
 
Fuskpläd till Samus bänk.
 
 
När hon inte försöker äta upp den så tycker hon den är mysig att ligga på.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0