15 Juni 2014

Känner att jag hamnat lite efter med bloggskrivandet nu. Får försöka komma igång lite bättre, så här kommer en lista på saker jag älskar och saker jag ogillar med Skellefteå/Norrland.
 
SAKER JAG ÄLSKAR MED SKELLEFTEÅ/NORRLAND
 

+LUGNET
Jämfört med Stockholm så är Skellefteå jättelugnt. Kan ju ha att göra med att det är så lite folk här jämfört med Stockholm. Även om det händer att det är mycket folk på ett och samma ställe här, exempelvis under Trästocksfestivalen eller Stadsfesten, så är det INGENTING jämfört med en vardagmorgon i kollektivtrafiken i Stockholms innerstad. Jag är glad att jag slipper sånt nu. Överlag så känner jag mig mycket mindre stressad här.
 
 
 
+MIDNATTSSOL
Det är faktiskt mysigt att det är ljust dygnet runt. Det tog ett tag för mig att vänja mig vid det. Förut var jag tvungen att ha det jättemörkt för att kunna sova.. Nu är det ju lite svårt om somrarna eftersom det inte blir så mörkt. Det är också mysigt att komma hem om natten och inte direkt känna sig rädd för att någon ska gömma sig i mörkret, eftersom det inte finns så mycket mörker att gömma sig i.
 
 
 
+SOMMAREN
Eftersom det är vinter och kallt så länge så njuter man extra mycket då det äntligen är sommar och varmt. Jag har bestämt mig för att ALDRIG klaga på att det är för varmt, eftersom det är varmt så sällan. Hellre att jag är för varm och svettas jättemycket än att jag fryser.
 
 
 
+IDYLLKÄNSLAN
Naturen, bygnaderna. Det känns lite som man bor i en broschyr om Sverige. Kan inte säga att jag saknar de höga betongklumparna som vissa kallar för byggnader. Ibland kanske jag saknar vissa ställen i Stockholm för de är så fina, som Gamla Stan exempelvis, eller söder med sina färgglada hus, men jag skulle nog inte byta ut de mysiga husen här mot någonting annat, faktiskt.
 
 
 
 
SAKER JAG OGILLAR MED SKELLEFTEÅ/NORRLAND
 
-MÖRKRET
Under vintern är det mörkt typ jämt. Solen är framme högst några timmar om dagen och jag känner hur mitt humör skiftar med vädret. En plussida med detta är att det blir extra mysigt att vara hemma under en filt med kanske lite tända ljus omkring sig. Så det är ju inte bara negativt.
 
 
 
-KYLAN
Jämför man Skellefteå och Stockholm så är Stockholm rena medelhavsområdet under vintern. När det väl blir kallt här så blir det ORDENTLIGT kallt, jag vet inte om jag någonsin upplevt -30 grader innan jag flyttade hit. I början så var det ju olidigt allt för mig, mest för att jag inte visste hur man skulle klä sig och kläderna jag hade var mer till för Stockholmsvintrar än vintrar här i Norrland. Men till slut så lärde jag mig konsten att klä sig i lager och så köpte jag mig en ordentlig vinterjacka. Nu klarar jag av vintrarna rätt okej, fast är det närmare -30 så känns det inte riktigt jätteskoj att gå ut med Samus direkt.
 
 
 
-MYGGEN
Alltså.. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om hur mycket jag hatar dessa insekter. Tror mitt hat började då en mygga stack mig just under ögonbrynet, vilket resulterade i att halva mitt ansikte svullnade upp dagen efter, det var inte jättekul kan jag säga. Så att jag flyttade till Norrland som är fullt av myggor kan ju kännas lite galet egentligen. I början var det riktigt jobbigt, blev jag stucken så svullnade betten upp jättemycket och jag var tvungen att använda mig av kortisonsalva för att få ned svullnadena. Nu tror jag att jag blivit immun mot betten, eller så har jag bara blivit stucken nog många gånger för att kroppen ska ha vant sig. Märker knappt ens att jag blir stucken nu för tiden, får knappt några märken heller.
 
 
 
 
 
-POLLEN
Jag vet inte om det är för att det är så mycket mer skog här, men vår och sommar är ganska jobbiga på grund av pollen. Jag var inte allergisk mot pollen då jag var yngre, men de senaste åren har varit ganska jobbiga för mig. Allergitabletter funkar oftast bra, men de gör mig så himla trött. Nu har jag provat nässpray och det funkar helt okej faktiskt! Oftast räcker det att jag använder mig av det två gånger om dagen, så slipper jag ta tabletter alls. Ibland, som igår då vi var i stugan och fixade lite, så vet jag inte riktigt varför, men varken nässpray eller allergitabletter hjälpte, näsan rann ändå. Kanske var blåsten eller något. Nåja.
 
Finns en hel del annat jag älskar och ogillar och rent av hatar med att bo här i Skellefteå, men här är de jag kommer på just nu i alla fall. Ska försöka skriva lite mer i bloggen nu i framtiden!
 
Förresten så fyller den här lilla stjärten TVÅ ÅR idag:

 
Två bilder från då hon var typ 10-12 veckor gammal:
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0